Forandring fryder! …eller?

av Christine Dorothea Aspen 07/04-2017

Forandring fryder

Vi som jobber i bransjen vet at forandring fryder, og at den digitale hverdagen stadig er i endring.

Sa du eksakt samsvar?

Vår livbøye er å alltid holde oss oppdatert på nyvinninger, trender og selvfølgelig lovverk. Google AdWords kommer til stadighet med små justeringer som skal gjøre vår, og andre digitalmarkedsførere sin jobb enklere, og vi sier selvfølgelig “ja, takk som byr”.

Blir det slik denne gangen? Før kunne vi annonsører føle oss ganske trygge på at våre søkeord i eksakt samsvar faktisk var eksakte. Våre annonser ville ikke bli trigget på søketermer som lignet eller var nære variasjoner.

Allerede i 2014 inkluderte Google nære variasjoner av søkeord med eksakt samsvar, og det gikk vi med på. Vi var enig i at våre annonser skulle vises for personer som søker på “hulebord drammen” – det var julebord de egentlig var interessert i.

Nå i mars kom nyheten som vil endre måten vi lager søkeord på – Etterhvert som nyheten blir lansert kan eksakte søkeord vises når søketermen deler de samme ordene, men i ulik rekkefølge. La oss gi deg et eksempel: [barnesko gutt] vil også vises på [gutt barnesko]. No big deal. I tillegg vil de fjerne funksjonsord som i, fra, og, om, óg på. Oppfattelsen av [restaurant i drammen] vil være den samme som [restaurant drammen] fordi meningen med søket er den samme.

Vi i Box Media ser at eksakt samsvar ikke lenger vil forbli eksakt samsvar og vil, som vi alltid gjør, innrette oss til de endringene som kommer. [treball] vil jo ha en helt annen betydning enn [balltre], vil Google klare å fange opp denne svært så subtile forskjellen? Fokus på å ekskludere negative søketermer og fjerne dupliserte søkeord vil i hvert fall ikke bli noe mindre i tiden som kommer.

La oss håpe at Google gjenkjenner forskjellen mellom [fly oslo trondheim] og [fly trondheim oslo]…

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Få et uforpliktende tilbud!