Min første tid i Box Media

av Christine Dorothea Aspen 04/05-2017

førstetidiboxmedia

Den første tiden i ny jobb er alltid like spennende.

Du skal møte nye mennesker og få tildelt nye arbeidsoppgaver. Forventningene er skyhøye. Nysgjerrigheten og ønsket om å lære mest mulig på kortest mulig tid ligger så latent at det nesten blir ubehagelig. Vil mine nye kolleger like meg, vil jeg klare å få innpass og bli en del av “gjengen”, og få lov til å le av alle innsidespøkene? Vi har alle vært der, there’s a new kid in town.

Tre måneder er snart passert og jeg er “inne”. Mine første måneder med AdWords, Analytics, WordPress, kaffe, og hurtigtaster på tastaturet går sabla fort. Jeg har lært meg sjargongen – hemmeligheten er å slenge inn noen engelske fraser her og der – annonsering på nett foregår langt forbi landegrensene. Klikkassisterte konverteringer og automatiserte budjusteringer er ikke lenger fremmedord. Det viktigste jeg har lært er å stille spørsmål, spesielt i ny jobb og spesielt i denne bransjen. Spørsmålene som i den første perioden lød noenlunde ut som “hva skjer hvis jeg trykker på denne knappen” er nå byttet ut med “hvilke arbeidsoppgaver kan hjelpe meg med å videre optimalisere remarketing-kampanjen i Displaynettverket?” På min arbeidsplass tilbyr vi digital markedsføring til små og mellomstore bedrifter uten kapasitet og ressurser til å foreta arbeidet på egenhånd. Derfor er det også viktig å stille spørsmål om hva kunden ønsker å oppnå, hvilke personer de ønsker å nå ut til, og hvilke KPIer de har til grunn for å velge å markedsføre seg selv via annonsering på nett.

Fra eget ståsted vet jeg at jeg har lært utrolig mye på kort tid, men sannheten er at jeg kun har sett toppen av isfjellet. Jeg gleder meg til fortsettelsen fordi det tar lenger tid enn 3 måneder å bli ekspert på Google-annonsering. Det er naivt å mene noe annet.

Jeg er ikke lenger “the odd man out” på jobben, men det er du hvis du er under oppfattelsen av at Google-annonsering er en overvurdert døgnflue.

  • Tony Thai

    Detta var väldig intressant med Google annonsering.
    Som jag ser så är det väldig mycket att lära sig inom AdWords, Analytics.
    Va bra att du lyckade lära dig ganska mycket inom 3 månader bra jobba 🙂 Christine!!

Hvordan kan vi hjelpe deg?

Få et uforpliktende tilbud!